Een aantal Manta rijders hebben de bestaande verdeler vervangen door een DIS-bobine. dus denk je die oude verdeler kan er wel uit. Maar dat gaat niet zomaar. Het is niet zo simpel als je denkt. Er is meer in de hand dan alleen maar even dit gapende gat af te dekken met een plaatje.
Zoals velen van jullie wel weten is het feit dat de oude verdeler ook via de krukas de oliepomp met het tandwiel onderaan de oliepomp aan drijft en dat moet wel zo blijven.
Wel nu, dan zagen we die stang gewoon ff door en klaar is kees! Ook dat is te simpel gedacht, want die stang moet wel netjes boven aan op zijn plek gelagerd worden, zoals dat nu ook gebeurt. Dus even de tekening erbij, die we via internet hebben gevonden (Manta blog) .
Howe gaan we te werk. Eerst de oude verdeler voorzichtig verwijderen en het oude verdelerhuis richting tandwiel schuiven (wel eerst borgring verwijderen) , daarna as onder de basis plaats doorslijpen en het huis van de as schuiven, gaat lastig maar lukt. De stalen bussen moet je behouden om straks de nieuw bovenkant te kunnen lageren.
Draai of slijp het verdelerhuis af (het deel waar de ontsteking in hoort kan er af), daarna kan het restant van de onsteking weer op de as geschoven worden.
Top de open bovenkant af met een dop of las er een plaatje op. Let op de as mag niet aanlopen. Op deze wijze zit de top van de as weer stabiel op zijn plek en kan niet gaan slingeren. Wel even smeren voor montage.
Wij hebben de bovenkant afgetopt met een vriesdop voor het motorblok; met een beetje bijschaven en vastzetten met 2-componentenlijm past het precies. Hopla al weer een klusje geregeld.