Skip to main content
Aandrijving

Balanceren bij Verkade

By 6 oktober 2021No Comments

Balanceren bij Verkade

Aangezien we de 41-41-VZ aan de praat hebben gekregen, moet er natuurlijk ook mee gereden worden. Ja, dat viel niet mee, als je een luxe wagen gewend bent dan voelt het wel wat spartaans, vooral met die zware koppeling. Niet zeuren, zeg ik dan maar tegen mezelf. Na al die jaren stilstaan en die nieuwe harde rubbers en gele schokbrekers, dendert het een beetje over de straat. Maar goed toch maar even rustig een beetje gas geven en tja het trilt wel een beetje aan de voorkant. Ligt dat aan de banden of zit het in de nieuwigheid of omdat de stabilisatorstang naar voren is verplaatst? Kortom genoeg om uit te zoeken.

Aangezien de Manta al uitgelijnd is, lijkt het mij handig om dan nu maar eens de wielen opnieuw te laten balanceren, want die staan ook al een aantal jaren te wachten en de loodjes zijn hier en daar ook beschadigd of verdwenen. Voor het laten balanceren was de keus niet moeilijk. Verkade als banden specialist werd het. Ik kom la jaren bij dit bedrijf over de vloer, zowel voor onze eigen auto’s als voor de leasebak waar ik toen in reed. Intussen is het al weer een paar jaar geleden dat Verkade is verhuisd van de Rozenstraat naar de Dijnselburgerlaan. In de Rozenstraat, centrum Zeist, was het altijd een drukte van jewelste, de garage met drie bruggen stond continue vol, maar gezien de strakke planning kon je er altijd wel even op wachten.  Verkade ging samen met Profile als Tyrecentre en al snel werd de ruimte te klein. De nieuwe locatie met maar liefst 7 bruggen werd in het voorjaar 2017 geopend en de dienstverlening als bandenspecialist werd uitgebreid met auto-onderhoud en APK. Het was even wennen voor de familie Verkade en het personeel, maar ook nu loopt het weer als een trein.

Maar goed, dus een zee van ruimte voor de Manta; op de brug gezet, wielen er af en balanceren maar. Met de nieuwe apparatuur ging het vlot en mooi om te zien hoe die apparaten aangeven waar en hoeveel lood er op moet.  Inderdaad moest het balanceren overnieuw gedaan worden, dat stilstaan heeft alles ook geen goed gedaan. Gelukkig waren de velgen ok en ze konden er met nieuw plaklood weer op. Tegelijk toch maar even nieuwe wielbouten erop gedraaid, dat glimt toch wat beter, dus na een praatje en wat foto’s gemaakt te hebben zijn we snel een proefritje gaan maken en inderdaad het is een stuk rustiger geworden, aan de wielen en banden zal het niet meer liggen, blijft staan dat de harde rubbers(kunststof) en gele Koni’s natuurlijk schuldig zijn aan het stugge rijgedrag van de Manta.  Denk ook dat de techniek zich tijdens een eerste lange rit zit een beetje moet “zetten”.  Daarover later meer. In elk geval Verkade bedankt en tot de volgende keer, misschien met een Verkade koekje bij de koffie.